divendres, 27 de desembre de 2019

El Tren de l'Aigua, una realitat per al 2020


Durant aquests últims mesos s’ha estat treballant d'una forma reservada però efectiva en un projecte que donarà un impuls definitiu a les Cases de l’Aigua de les dues Trinitats. Ha estat una feina feixuga per que hi estaven implicades diferents administracions i entitats i ha estat molt difícil posar-les totes d’acord. Així, han intervingut sota iniciativa de l’AHRNB i la ACRDMTV, amb la col·laboració del MUHBA, les regidories dels districtes de Sant Andreu i Nou Barris, Pla de Barris i FGC, la qual s’han ocupat del subministrament de les especificacions tècniques al constructor seleccionat i portaran a terme l'explotació.
El projecte, pel que s’ha demanat la concessió del fons FEDER, tal com es va fer per la rehabilitació de la Casa de l’Aigua de la Trinitat Nova, consisteix a instal·lar un trenet a semblança del que hi va haver a principis del segle passat a Vallvidrera i que en deien el tren miniatura del Mina-Grott, però adaptat a la modernitat del segle XXI, que unirà les dues instal·lacions pel túnel de 300 metres que transcorre sota l’avinguda Meridiana.
FGC ja s’ha posat en contacte amb el constructor que serà ALSTOM, amb factoria a Santa Perpètua de la Mogoda, habitual constructor de metros i ferrocarrils, que ja ha elaborat un pressupost que puja als 1,2 milions d'euros.


Aquest pressupost contempla la construcció de dues unitats bidireccionals (una de reserva) mogudes per bateries elèctriques de ió-liti que son capaces de subministrar 10CV de potència tractora, punt de recàrrega, magatzem i taller de manteniment situat a un dels dos dipòsits de formigó de 10000 m3. El vehicle serà capaç de transportar 12 persones amb 6 files de seients de dues places. Anirà sense conductor i tindrà una velocitat màxima de 4 km/h, el pas d’una persona caminant, la qual cosa permetrà contemplar els plafons i vídeos projectats a les parets i sostre. Un sistema de megafonia completarà les explicacions. El trajecte durarà uns 5 minuts. Es desplaçarà sobre rodes de goma pneumàtiques amb pistes de rodament als costats i amb tots els enclavaments de seguretat requerits en aquesta matèria. El preu del bitllet anirà comprès al sistema tarifari integrat el que donarà una facilitat més per als qui arribin amb autobús o metro a qualsevol de les Cases de l'Aigua. Hi hauran preus especials per a grups i escoles.
A més, l'experiència es completaria amb el soroll i la visió de l’aigua. Com? Recentment s’han retrobat en un magatzem del Bon Pastor part del material (quadres elèctrics i electrobombes) que es van retirar de la Casa de la Trinitat Vella a principis dels anys 90 del segle passat. Això ha permès la rehabilitació d'una de les bombes on s'ha pogut acoblar un motor elèctric actual de 25CV de potència, proveït d'una moto reductora electrònica que permetria enviar un cabal màxim d’aigua d'uns 5000 m3/h a la Casa de dalt. Aquests desplaçaments d’aigua farien sentir la seva remor pel túnel durant el viatge amb el trenet.


Aquesta aigua s'enviaria per una de les dues canonades existents al túnel fins a l’antiga piscina de cloració, que seria reoberta però tapada ara amb un nou paviment transparent de vidre reforçat. Aquesta piscina estarà il·luminada interiorment amb un atractiu joc de llums led canviants. L’aigua retornaria a la Casa de baix per l’altre canonada. La instal·lació de la bomba, el sistema elevador de l’aigua i la reforma de la piscina es realitzaria en una segona fase amb un nou pressupost.
La inauguració del tren, un cop rebut el vistiplau d'Indústria, es preveu fer-la coincidir amb la propera Festa Major de Nou Barris. Durant un temps a decidir els viatges serien gratuïts per tal de promocionar-lo. També estarien convidats els alumnes de les escoles de Sant Andreu i Nou Barris a qui se'ls proposaria un concurs per donar-li un nom: es posaria a votació els presentats per tenir un guanyador. Aquesta experiència pensem que no tan sols ajudarà a comprendre més la importància de l’entrada de l’aigua a Barcelona a través de Nou Barris sinó que es convertirà, per si sola, en una autèntica atracció.

3 comentaris:

  1. l’AHRNB i la ACRDMTV, amb la col·laboració del MUHB ...... (no estaria de menys una explicació d'aquesta sopa de sigles. Gràcies)

    ResponElimina
  2. molt important que estigui integrat en el sistema tarifari de transport de l'àrea metropolitana, primera corona. Sou uns crakcs!

    ResponElimina