De fet el seu nom oficial era “Talleres Generales de
Material y Tracción de la
Estación de San Andrés”. Així mateix. I amb majúscules.
Els primitius
tallers foren bastits a la segona dècada del segle XIX per donar servei a la
línia Barcelona-Saragossa, impulsada pels germans Girona, que tenia l’origen a
l’Estació del Nord i que va arribar a la capital de l’Aragó el 1861.
Encara que els
de més edat recordem les grans naus que hi havia al costat muntanya de l’avinguda
Meridiana (i que anaven del què avui són els carrers de Torrent de Can Piquer/Río
de Janeiro fins als de Rosselló i Porcel/Garrofers), pocs, llevat de veterans
treballadors dels tallers, sabíem el què hi havia i tot allò que s’hi feia a dins.
La progressiva
electrificació va introduir les grues-pont capaces d’aixecar una locomotora
sencera, que pesava entre 3000 i 5000 tones –o les seves parts més pesades, com
la caldera- i las màquines-eina, amb motors independents. Això va produir una
distribució més racional dels tallers per poder ser aprofitades aquestes
millores de cara a la major optimització del material ferroviari, doncs no calia
canviar de taller per realitzar les diferents operacions.
Locomotores
penjades de cadenes d’una gran grua pont operada des d’una cabina (vegeu-la a
dalt de tot de la grua), d’altres en procés de reparació i/o revisió (encara
que no tinguessin cap averia, s’havia de fer una revisió exhaustiva de tot el
material cada 4-5 anys), sobre els fossats d’entrevies.
Aquests tallers,
juntament amb els de Valladolid foren els més grans d’Espanya a la seva època.
La progressiva electrificació de la xarxa ferroviària va provocar el seu
tancament a final dels anys 70. Quan van ser enderrocats, es va construir al
seu lloc el Parc Esportiu de Can Dragó, en el tram comprés entre el camp del C.F. Alzamora i el bosquet amb la quadriga d’en
Gargallo que corona un turonet cobert d’herba però farcit amb la runa dels
edificis enderrocats. Avui dia, aquesta part del territori pertany al barri de
Porta.
Josep Maria Babí Guimerà
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada