dilluns, 22 d’octubre de 2012

Locomotora "Santa Fe" als Tallers de RENFE-Meridiana


La foto és de l’any 1965. Observem la façana dels Tallers de RENFE-Meridiana (antuvi Tallers del Nord), i una majestuosa locomotora de vapor “Santa Fe” (ex-MZA) a punt d’entrar en servei.
Se’n deia així perquè aquestes locomotores tenien una disposició d’eixos 1-5-1 i la primera que es va construir ho va ser pel ferrocarril “Atchison-Topeka-Santa Fe”, abreviat com a “Santa Fe” i que va ser un dels més llargs dels Estats Units.
La primera locomotora va sortir dels tallers de “La Maquinista Terrestre y Marítima” de Sant Andreu l’any 1942, se’n van arribar a construir 22 unitats i era la segona més potent d’Europa. El cert és que cada país encarregava a les companyies constructores les màquines amb unes característiques específiques. Així, per arrossegar trens de mercaderies de 600 tones a 30 Km/h, salvar rampes pronunciades i poder consumir alhora carbó de mitjana qualitat com el que es produïa a Espanya en aquella època es van encarregar aquests tipus de màquines que pesaven 140.000 quilos.
En els últims temps el carbó va ser substituït per fuel que s’injectava directament al cremador de la caldera. El tènder podia carregar 8 tones de combustible i 28 d’aigua. L’indicatiu que la locomotora cremava fuel era la lletra F que anava al rètol vermell que portava a la part davantera després del les xifres que indiquen el número d’eixos (en la nostre màquina, 1 eix davanter, de guia, i 5 motrius: 1-5-0) i els darrers eren el número d’ordre de fabricació. Cada roda motriu feia 1.52 metres de diámetre.
La progressiva electrificació i la posada en servei de locomotores dièsel a partir dels anys 50, va fer que els trens de vapor quedessin destinats a recorreguts de llargues distàncies. La última locomotora de vapor es va apagar a l’any 1974 a l’estació de Vicálvaro (Madrid) pel llavors príncep d’Espanya.
Malgrat que es tracti d'una simulació digital, podeu veure circular una Santa Fe clicant a l’enllaç http://www.youtube.com/watch?v=JACdn5ssJrM. Una Santa Fe en perfecta estat de conservació, es troba al Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú.
Josep Maria Babí Guimerà

5 comentaris:

  1. Voldria aclarir que la locomotora de la fotografía no es pas una "Santa Fe" sinó una 240 de carbó.

    Una salutació ben cordial,

    Jordi Valero Escoté
    Vilanova i la Geltrú

    ResponElimina
  2. Gràcies pel teu comentari. Procedirem a la rectificació.

    ResponElimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  4. Totalment d' acord amb el tipus de locomotora 2-4-0, no així amb el tipus de combustible que emprava. Mantenim que era fuel-oil com indica la lletra F (petita) que figura a la placa vermella, després del nº 240.
    D' altre banda, molt satisfets que desde Vilafranca ens seguiu.
    Ben cordialment

    ResponElimina
  5. Tota la raó, aquesta locomotora era fuelitzada. Devia veure la foto sense ampliar. Les meves disculpes per l'error i el temps transcorregut, però ho acabo de veure ara. Salutacions!!!

    ResponElimina