dijous, 3 d’agost de 2017

La pintura al metro als anys 80 a Nou Barris: una iniciativa artística i efímera

Mural a l'estació "Virrei Amat" (L5) d'Angustias Torres Díaz

A principis dels anys vuitanta del passat segle, dins d'una campanya de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) destinada a acostar el metro a la ciutadania, es va plantejar la possibilitat d'oferir espais antigament destinats a publicitat per als pintors novells, per tal que poguessin manifestar artísticament la seva visió de la ciutat als passadissos i andanes de la xarxa de metro.
Per això, a finals de 1983 TMB va contactar amb estudiants de la Facultat de Belles Arts de Sant Jordi, de l'Escola Massana i de l'Escola Llotja que, voluntàriament, expressarien el seu art. Es va fer una prova pilot a l'estació "Urquinaona" de la L1 al gener de 1984. Al comprovar que la iniciativa va tenir bona acollida entre els usuaris del metro, l'experiència es va ampliar a d'altres estacions.

Mural a l'estació "Virrei Amat" (L5) d'Angustias Torres Díaz

Així, el resultat fou que 31 estudiants de pintura, alguns d'ells amb certa experiència, d'altres estrenant la seva primera oportunitat, van invertir un total de 2.500 hores del seu temps lliure per omplir amb els seus murals fins a 1.800 metres quadrats de passadissos i andanes. Com a reconeixement a l'esforç realitzat per aquests artistes, es va fer una exposició fotogràfica dels murals al novembre del mateix 1984 al vestíbul de l'estació "Universitat" de la L1. Posteriorment es va editar un catàleg. En total es van pintar 338 espais en 16 estacions, i després cara al públic als mateixos vestíbuls del metro van pintar 23 obres més a mode d'exposició itinerant que cada tres mesos s'instal·lava als passadissos d'una estació de correspondència. La bona acceptació de l'experiència va culminar en una exposició a la sala Lleonart de Barcelona, del 26 de febrer al 2 de març de 1985, tot agrupant a aquests joves pintors sota el nom de "Col·lectiu de Sota".

Mural a l'estació "Fabra i Puig" (L1) de Jordi Arbones i Gimeno

La iniciativa tingué tal transcendència que, fins i tot, va acaparar l'interès per part del Metro de Madrid i d'altres ciutats europees, la qual cosa va ser explicada a la 49a Sessió del Comitè Internacional de Metros de la Unió Internacional dels Transports Públics (UITP) celebrada a Barcelona l'octubre de 1984.
A Nou Barris l'experiència va arribar a l'estació "Virrei Amat" de la L5. Concretament l'estudiant de 5è curs de l'Escola Massana Angustias Torres Díaz, ja amb experiència arrel d'haver format part anteriorment del taller de Mariano Vigas, es va encarregar de pintar 10 espais entre vestíbuls i andanes que ocuparen 32 metres quadrats. Ella va explicar que els seus temes pictòrics eren intranscendents, doncs qualsevol motiu li servia per desenvolupar les seves idees al voltant dels colors i les formes.

Mural a l'estació "Fabra i Puig" (L1) de Montserrat Grau Maña

Una altra estació molt propera a Nou Barris per bé que es troba ubicada al districte de Sant Andreu va ser la de "Fabra i Puig" de la L1, on van participar els artistes Jordi Arbones i Gimeno (estudiant de 5è curs a l'Escola Massana), Montserrat Grau Maña (titulada en Pintura i Gravat Calcogràfic a l'Escola Massana), Manuel Regaño (estudiant de pintura, especialitat de Procediments Contemporanis de la Imatge a l'Escola Massana) i Anna Rodón Borràs (titulada per l'Escola Llotja i estudiant de 3r curs a la Facultat de Belles Arts de Sant Jordi). Els tres primers van pintar 10 espais de 30 metres quadrats mentre que la quarta va pintar 1 espai de 3 metres quadrats.

Mural a l'estació "Fabra i Puig" (L1) de Manuel Regaño

En termes generals, els pintors del metro van valorar positivament la importància de la comunicació entre artistes i públic, així com la valoració d'aquests usuaris que van fer en general de les obres, algunes figuratives i d'altres abstractes, i totes elles subjectes a les avantguardes del segle XX. Malauradament, amb el pas dels anys, les pintures van anar desapareixent degut a les remodelacions de les instal·lacions. Les fotografies són el record d'aquest breu període artístic a la xarxa de metro que hagués merescut tenir continuïtat. I a Nou Barris també li va tocar rebre una petita pinzellada.

Mural a l'estació "Fabra i Puig" (L1) d'Anna Rodón Borràs

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada