divendres, 8 de novembre de 2019

Presentat el monogràfic de l'Arxiu que commemora els 60 anys de metro a Nou Barris


El passat divendres dia 25 a les 19.00 h va tenir lloc a la sala d'actes del Centre Cívic Can Basté la presentació del número 3 de la col·lecció "Els monogràfics de l'Arxiu" que porta per títol "60 anys de metro a Nou Barris", escrit pel company Ricard Fernández i Valentí. L'acte va comptar amb l'assistència d'una vintena de persones, entre d'altres gent de Nou Barris i també aficionats als transports públics. Per part de l'Arxiu Històric de Roquetes-Nou Barris estigueren presents les companyes i companys Montse Argente, Eugènia Álvarez, Montserrat Massot, Lourdes Ferrando, Arnaldo Gil, Antonio Silva, Joan Termes i Antonio Pascual, aquest darrer com a encarregat de les vendes del nou butlletí. Per als qui ho desconegueu, la col·lecció "Els monogràfics de l'Arxiu" va ser creada l'any 2015 per poder publicar aquells articles temàtics d'història local que per la seva extensió resulten difícils d'incloure a la revista semestral "L'Arxiu" però que tampoc són tan llargs fins el punt d'editar-ne un llibre. És aquí on es va decidir un format tipus butlletí amb una extensió variable d'entre 40-50 pàgines. Recordem que, de moment, els títols apareguts han estat els números 0 "Terres de l'Hospital Mental" (gener 2015), 1 "Història del castell de Torre Baró" (abril 2016) i 2 "L'aigua a Nou Barris: infraestructura i patrimoni" (novembre 2017).


La presentació i xerrada va anar a càrrec del mateix autor, el qual, amb l'ajut d'un PowerPoint que il·lustrava el contingut del monogràfic, va fer una explicació sintetitzada de la seva estructura i dels capítols que resumeixen la història del metro a Nou Barris, des de la inauguració del tram "Sagrera-Vilapicina" el 21 de juliol de 1959 fins arribar als nostres dies. La introducció fa una invitació a la lectura d'aquesta història i explica la importància de conèixer-la perquè és alhora una història de lluites veïnals que va fer possible l'arribada d'aquest sistema de transport als barris perifèrics populars on tant feia falta. Un total de 26 capítols relaten els antecedents, l'arribada de la primera línia de metro, les reivindicacions per fer arribar altres línies als barris, els Plans de Metro, les lluites veïnals contra els preus abusius de les tarifes, la creació de la Plataforma Pro-metro a Nou Barris i les seves accions, la inauguració de noves línies, la situació present i els reptes de futur.

 

Una segona part o apèndix fa una descripció de les instal·lacions (estacions i cotxeres) del metro a Nou Barris i una breu referència al sistema de conducció automàtica (ATO) que va funcionar a la línia II (actual L5) entre 1961 i 1970 i que fou peoner a nivell mundial, així com un repàs fotogràfic al material mòbil passat i present. Un aspecte que es va destacar en diferents moments és que les estacions de metro de Nou Barris són de les més modernes de tota la xarxa i que han estat les primeres a aplicar noves tècniques constructives i nous sistemes d'accessibilitat, de seguretat i d'explotació com, per exemple, les estacions situades a gran profunditat (40-50 metres sota terra) accessibles per mitjà de ràpids ascensors que accedeixen per un gran pou cilíndric des del vestíbul (L3 i L11), vestíbuls de grans dimensions per evitar la claustrofòbia i decorats amb elements artístics (L3 i L11) mampares de seguretat a les andanes (L11) i trens sense conductor de funcionament automàtic (L11), peculiaritats que, posteriorment, s'han aplicat en la L9 i L10 de metro.

 

Alguns aspectes com les tarifes, l'oferta, l'explotació i condicions de treball, característiques del material mòbil o descripcions detallades de les obres de construcció s'han ignorat per evitar una extensió excessiva del relat i la incorporació d'un llenguatge massa tècnic. No ha estat aquesta la intenció sinó que s'ha emprat un llenguatge senzill i amè que fa del monogràfic una obra recomanable i divulgativa per a tot el públic en general. En definitiva, s'ha plantejat com el millor resum possible per aquelles persones que desconeixen per complet aquesta història. S'inclouen també nombroses fotografies que il·lustren aquest treball i fan més agradable i comprensiva la lectura. L'elecció de les imatges ha estat feta amb cura tot procurant citar l'autoria de totes i cadascuna d'elles per tal d'evitar possibles problemes legals.


D'aquest butlletí, que té una extensió de 44 pàgines, s'ha fet una edició limitada de 100 exemplars, i en funció de l'èxit de vendes se'n farien més edicions. Qui estigui interessat a adquirir un exemplar pot dirigir-se a la seu de l'Arxiu Històric de Roquetes-Nou Barris, a l'Espai Via Favència (Via Favència, 288A), els dimarts i els dijous, de 18.00 h a 20.00 h i comprar-lo al preu de 3€ per als socis i sòcies de l'entitat, o al preu de 5€ per a la resta de públic.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada