diumenge, 25 de novembre del 2012

El torrent de Tapioles


Pertany, com tots els torrents que neixen a Collserola, a la conca del riu Besòs, i un cop baixa de la muntanya, és engolit per l’asfalt urbá. Els torrents del vessant nord pertanyen a l’obaga, i això vol dir menys hores de sol, major conservació de la humitat al terra i una vegetació més boscosa i espessa.

El torrent de Tapioles neix al coll de la Ventosa, passa pel terme municipal de Montcada i Reixac, fa de línia fronterera amb Ciutat Meridiana i penetra per fi a Barcelona. Després de travessar les autopistes i la carretera de Ribes, arriba al Rec Comtal, el qual va a parar a la llera del riu Besòs després de travessar Vallbona. Està dominat per l’aqüeducte que formava part de les conduccions que bastien d’aigua a Barcelona a cavall dels segles XIX i XX, pertanyents a les companyies privades del Vallès i de Dos Rius.

La fotografia està presa des del costat de Can Cuiás (Montcada), amb els edificis de les avingudes de Can Peguera i Les Agudes. Al fons, el groc de la ginesta i el verd de la vegetació envoltada de pins mediterranis, ens diuen que estem al mes de maig.


Josep Maria Babí Guimerà

dimecres, 21 de novembre del 2012

Inaugurada l'exposició dels cinemes a Nou Barris


El passat dimarts dia 20, coincidint amb el 29è aniversari de la fundació de l’Arxiu, es va inaugurar l’exposició dedicada als cinemes de Nou Barris. La presentació, on hi van assistir una vintena de persones, va anar a càrrec dels historiadors de l'entitat Ricard Fernández Valentí i Roberto Lahuerta Melero. Tots dos van exposar l’interès i la importància de recuperar la memòria històrica del districte a través d’una perspectiva tant singular com és des del punt de vista dels cinemes de barri. Després dels parlaments, el públic assistent es va mostrar força participatiu, doncs diverses persones van exposar i compartir les seves vivències personals, fet que reflectí l'interès pel tema.
 
 
L’exposició conté un apartat fotogràfic relatiu a les desaparegudes sales de reestrena, un altre centrat en les pel•lícules de cinema rodades a les barriades de Nou Barris, i un altre més breu dedicat al record de dos personatges que van dedicar la seva vida a la projecció cinematogràfica al nostre districte quan les sales eren el reflex d’una forma de vida d’una època i d’una generació.
Tanmateix, l’exposició inclou una mostra de peces diverses antigues i modernes com una petita càmera de projecció, cartells i programes de mà dels cinemes de Nou Barris i, naturalment, un exemplar del llibre “Los cines en Nou Barris”, de Roberto Lahuerta Melero, que ha tingut unes vendes excel•lents i ara es troba exhaurit. A més, hi ha un petit audiovisual que recull les escenes concretes d’aquelles pel•lícules rodades a Nou Barris.
Si la voleu visitar, heu d’anar al vestíbul de l’Espai Via Favència, situat al número 288A de la Via Favència, davant la biblioteca de Roquetes.
 
 

dilluns, 19 de novembre del 2012

La Verge del Turó (II)


El 9 de juliol d’enguany varem publicar la fotografia de la Cova del Turó de la Peira amb un comentari on fèiem esment que desconeixíem l’origen de la imatge de la Mare de Déu.
El dia 12 del mateix mes, un amable comunicant de la Carme ens feia saber que, molt probablement, la cova va ser excavada i posteriorment se li va col•locar la imatge, i que tal actuació va ser promoguda per alguna persona (religiosa o seglar) de la parròquia de Sant Francesc Xavier del barri de Can Peguera (a l’època que es denominaven “Casas Baratas de Ramón Albó”), que hi va muntar moltes processons i actes religiosos.
Acabem de rebre la fotografia que publiquem avui i que corrobora allò expressat per la Carme: és una imatge de la celebració d’un Diumenge de Rams a l’entorn de la cova amb gran afluència de fidels on també es veu, al bell mig, un petit altar on un capellà presideix la cerimònia, la qual cosa ens porta a pensar que, molt probablement, també s’hi oficiaria en festes assenyalades (com la que es comenta), la Santa Missa.


Josep Maria Babí Guimerà

dijous, 15 de novembre del 2012

MÁS PELÍCULAS EN NOU BARRIS


Gracias a nuestros colaboradores y amigos van apareciendo nuevos títulos de películas,  que, en algunas escenas, han sido rodadas en territorio del actual Nou Barris. Estas son las nuevas aportaciones:
En la película “Razzia” (La redada), de José Antonio de la Loma, director que ha trabajado en varias ocasiones en nuestros barrios, aparece una escena que ha sido rodada en el antiguo canódromo Meridiana. Fue realizada a inicios de la década de los 70, y también aparecen otras imágenes de zonas de Barcelona que hoy en día han desaparecido.
  

Una parte del rodaje de “Biutiful”, de nuestro internacional Javier Bardem, según palabras de un colaborador y amante del cine, se rodaron en interiores de la calle de Canyameras.
En la película “Cerca de las estrellas”, de César F. Ardavín, la mayor parte de las escenas se desarrollan en una terraza de la parte alta de la Via Favència, lo que correspondería en la actualidad en una zona cercana a la rotonda con la Via Júlia. Está rodada a inicio de los sesenta y se pueden distinguir las ferias y atracciones que se colocaban durante algunas festividades en aquella zona.
  

También hay que destacar un magnífico documental titulado “72 horas. Autonomía obrera en la Barcelona de los sesenta”, dirigida por Oriol Murcia y que fue estrenada en el cine Girona el 11 de abril de 2012. Sobre este documental se hablará más en profundidad, más adelante. Sin desvelar la temática del documental hay que citar que aparecen imágenes de la zona de Barcinova en la Guineueta.
  

También se aprecian imágenes del mirador de Torre Baró en la película “Tengo ganas de ti”, la segunda parte de la exitosa producción “A 3 metros sobre el cielo”. “Tengo ganas de ti”, fue dirigida por Fernando García Molina e interpretada, principalmente, por los mismos actores que en la anterior película.
Tenemos pendiente encontrar una película donde se aprecia imágenes del Pont del Dragó, que hace función de paso fronterizo, utilizado tras un robo y huida de sus protagonistas.


Roberto Lahuerta Melero

dilluns, 12 de novembre del 2012

El Castell de Torre Baró, una visió inèdita


La fotografia esta presa amb zoom desde l’altra costat del torrent de Tapioles, és a dir, des del nucli de Can Cuiás, ja al terme municipal de Montcada i Reixac, entre l'escola Ginesta i l'estació del metro de la L11.

Al davant hi tenim els blocs de vivendes de l’avinguda dels Rasos de Peguera, a Ciutat Meridiana i a dalt de tot, presidint el paisatge, el Castell. És primavera, el verd i el groc de la ginesta així ho proclamen.


Josep Maria Babí Guimerà

NOVEMBRE. L’Olimpíada Popular de 1973



Durant els quatre diumenges del mes de novembre de 1973, el Centre Social Roquetes (creat a l’any 1968) va celebrar una olimpíada popular enmig de la Via Favència, aleshores encara en construcció. Hi van participar 300 joves, que van fer diverses proves d’atletisme sobre aquell descampat de terra i escombraries.
El motiu d’aquesta activitat popular va ser posar de manifest la manca d’equipaments esportius al barri de Roquetes. Tan sols hi havia una escola esportiva, amb bones instal·lacions però de caràcter privat i tancada al barri: la Brafa, pertanyent a l’Opus Dei. Precisament va ser el Centre Social Roquetes qui li va demanar que deixés les seves instal·lacions per a celebrar l’Olimpíada Popular reivindicativa, però aquesta escola els ho va denegar, motiu pel qual ho van acabar fent sobre la Via Favència, envoltats pels blocs de l’Obra Sindical del Hogar i els cables d’alta tensió.

dissabte, 3 de novembre del 2012

IGNASI IGLÉSIAS I PUJADES


Sepulcre d'Ignasi Iglésias, al Cementiri de Sant Andreu

Aquests dies dedicats al record dels familiars i amics desapareguts, caminant pel Cementiri de Sant Andreu vaig passar pel davant de la tomba d’Ignasi Iglésias, que no deixa d’ésser un conveí més. Vaig creure necessari dedicar-li un pensament des d’aquest blog, més que res perquè els més joves sàpiguen qui va ser i què va representar envers la urgència del problema dels retirs obrers, l’aprovació del Projecte de Llei de Previsió del Treball.
Ignasi Iglésias i Pujades (Sant Andreu de Palomar, 19 d’agost de 1871 – Barcelona, 9 d’octubre de 1928) fou un poeta i dramaturg vinculat amb el moviment modernista. El seu pare era maquinista de la Companyia de Ferrocarrils del Nord. Al carrer on va néixer, el carrer de l’Ordre (que avui porta el seu nom), la meitat de veïns eren empleats dels tallers d’aquella companyia. El 1884 el seu pare fou traslladat a Lleida i allà va marxar l’Ignasi amb tota la família.
En la seva època d’estudiant a Lleida, ja va començar a escriure obres de teatre, representar-ne i fins i tot pintar decorats. Retornat a Sant Andreu als 17 anys, es matriculà, contra la opinió del seu pare que volia que fos enginyer, a la Llotja de Mar on fou company d’Isidre Nonell i de Joaquim Mir, entre d’altres. En aquells temps, l’Ignasi compartí les seves aficions pictòriques amb les literàries i periodístiques, arribant a fundar diverses publicacions de caire catalanista. No obstant, l’art dramàtic es fa present en la evolució de la seva obra i al llarg de la seva adolescència artística s’anirà manifestant la que serà la base de la seva obra posterior: la oposició entre el món dels humils (els obrers) i el dels rics.

Sepulcre d'Ignasi Iglésias, davant d'una agrupació de nínxols assolellats

Les influencies que li vingueren del modernisme que s’estengueren com a moviment literari, tractaven de treure la decadència en què es trobava la societat catalana per la pèrdua del seu caràcter propi i genuí. Aquesta idea només podia venir d’Europa i la revifalla del teatre català només podia ser possible amb l’adopció dels cànons dramàtics del teatre, el pensament franco-alemany del moment (Nietzsche, Zola…) i el naturalisme: Íbsen, Tolstoi… L’Ignasi es formava una cultura literària llegint obres d’aquests autors estrangers (“aleshores de tendències pernicioses” ens diu mossèn Clapés).
El seu naixent reconeixement públic es va veure estroncat per l’estrena de L’Argolla el 1894 que, per la seva temàtica (una relació incestuosa) i la actitud moral i la filosofia que expressava contraries a la malfiança burgesa i a la repressió social que es vivia, originà el seu allunyament de l’escena barcelonina  i el reduís a treballar amb societats locals o provincials.
El seu ideari reflecteix molt bé la situació dramàtica en que vivia el món obrer: El cor del poble i, sobretot, Els vells. Amb el temps evoluciona: el seu teatre prioritza l’emoció per sobre dels problemes, passant-los de particulars a col·lectius i contraposant els instints de l’home amb el deure de guanyar-se la vida. Amb Les Garses, el noucentisme ja afermat, defensa ja valors burgesos i desapareixen aquells valors espontanis i radicals.
Amb la Setmana Tràgica (1909), culminà aquest canvi d’actitud i els gustos del públic. Els arguments d’Iglésias ja no interessen com abans. Els anys entre 1911 i 1928 foren de desorientació artística: les seves estrenes ho foren amb la dificultat de trobar local i no fou aliena l’aparició del cinema. Condicionat per les exigències dels empresaris, el seu teatre, allunyat del seu transcendentalisme anterior, deriva cap a comèdies costumistes.

Casa natal d'Ignasi Iglésias

Els darrers anys transcorren apartat del món de l’escena, envoltat d’altres autors modernistes. Però encara rebé la consideració del Govern Francès que, al 1921, li atorgà la Creu de la Legió d’ Honor i obtingué un èxit que fou el colofó de la seva exitosa carrera teatral: l’any 1926 estrenà al teatre Novedades La llar apagada, que presenta el drama d’un matrimoni que no pot tenir fills. Aquest drama presenta sobre els altres més matisos, riquesa de llenguatge, emocions i una intensitat més humana que en tots els anteriors. Es va representar més de cinquanta vegades al Novedades i fora de Barcelona.
El Febrer del 1927 se li reté un gran homenatge ciutadà per la seva aportació al teatre català amb representacions extraordinàries de les seves obres, concerts de sardanes i audició de l’Orfeó Gracienc.
El 9 d’octubre de 1928, “el poeta del poble” morí sobtadament al seu domicili del passeig de Sant Joan.
Temps a venir l’Institut Nacional de Previsió concedí “A Don Ignasi Iglésias, autor del drama social “Els vells”, la Medalla d’Or de la Previsió Social”.
Dos anys més tard, el diumenge 12 d’octubre del 1930, segon aniversari de la mort del poeta, foren traslladades les seves despulles a la tomba definitiva del Cementiri de Sant Andreu del Palomar que, al poc, quedà completament colgada de flors i després, la comitiva es dirigí a la casa número 37 del carrer de l’Ordre on va néixer Ignasi Iglésias. Allà, l’Orfeó “L’Eco de Catalunya” interpretà “El Cant de la Senyera” i es descobrí una làpida costejada pels mateixos veïns del carrer que assenyala la casa on va néixer el poeta. Se li va donar el seu nom al carrer i s’obrí una escola que també porta el nom d’Ignasi Iglésias al passeig de Torras i Bages. Gairebé al costat del domicili es fundà l’any 1982 i sota el nom d’Arxiu Històric de Sant Andreu de Palomar el Centre d’Estudis Ignasi Iglésias que, cada any, el primer diumenge d’octubre, promou una ofrena floral (a la que s’uneixen altres entitats de Sant Andreu) a la tomba del mestre.


Josep Maria Babí Guimerà