dijous, 27 d’abril del 2017

Inaugurada l’exposició fotogràfica “Les Rambles d’en Ginés i l’enrajolat del Pla de l’Os”


El passat dimarts dia 25 a les 19.00 h va tenir lloc al vestíbul de l’Espai Via Favència la inauguració de l’exposició fotogràfica que porta per nom “Les Rambles d’en Ginés i l’enrajolat del Pla de l’Os”. L’acte va comptar amb la presència d’una trentena de persones i va tenir com a presentadors els nostres companys Josep Maria Babí, Ricard Fernández i Ginés Cuesta, aquesta darrer l’autor de les imatges. L’exposició consta de tres plafons: la biografia d’en Ginés Cuesta Ortiz; la biografia de Joan Miró, autor del mosaic de la Rambla; i una breu història sobre la construcció del mosaic del Pla de l’Os. La resta és un conjunt de 48 fotografies en blanc i negre realitzades entre 1976 i 1978, 25 de les quals fan referència a la construcció i inauguració del mosaic del Pla de l’Os, mentre que les altres 23 són imatges de diversos trams de la Rambla.


El Josep Maria Babí va procedir a donar la benvinguda als assistents tot fent un breu resum biogràfic de la vida i obra d’en Ginés i de quina manera va acabar col·laborant a l’Arxiu. Va explicar que fou el nostre company Roberto Lahuerta qui el va descobrir a partir d’un llibre sobre les Vivendes del Governador que incloïa fotos d’ell, i que després tingué una entrevista al local de l’Associsció de Veïns/es de Verdum on va explicar la seva intenció de llegar a l’entitat tot el seu fons fotogràfic, cosa que es va fer efectiva l’any 2011. Des d’aleshores, és soci honorífic i col·laborador habitual. Al març de 2012 es va inaugurar una exposició amb part del seu llegat anomenat "Verdum parcel·lat", i ara es presentava la segona. També va explicar que no és la primera vegada que a l’Arxiu es tracta un tema de fora de Nou Barris per raons excepcionals, doncs el precedent hi era en l’exposició fotogràfica “La memòria dels vidres” del 24 de novembre de 2016.


El torn de paraula va passar al Ricard Fernández, el qual va contextualitzar el moment en què el Ginés va fer aquelles fotos. Fou l’inici de la Transició espanyola. Arias Navarro havia dimitit de president del Govern essent substituït per Adolfo Suárez, més aperturista. A Barcelona l’impopular alcalde Joaquim Viola va donar pas a Josep Maria Socias, més dialogant enfront els problemes de la societat barcelonina. Foren anys de lluites i reivindicacions democràtiques, d’inestabilitat i de tensions, on va convergir tot un moviment social i cultural molt variat i revolucionari. A Catalunya es demanava l’autonomia i l’Estatut. Eren els anys on a la Rambla s’hi passejaven els activistes underground i gais com el Nazario i l’Ocaña. En definitiva, una dècada que, fins i tot, a nivell mundial, va suposar una transformació del món i que fou molt important per tot allò que va aportar. Respecte a l’obra d’en Ginés, va remarcar que els fotògrafs com ell han estat en part una mena d’historiadors gràfics que han fet una gran aportació a través de la imatge sobre el passat històric de Barcelona, i que actualment són uns referents de primer ordre sense els quals moltes coses posteriors no s’haurien pogut fer.


Després, la intervenció va passar al Ginés Cuesta, el qual va explicar no pas amb un discurs com els anteriors parlamentaris sinó a partir de respondre les preguntes dels assistents. En línies generals, va explicar que les fotos de la Rambla les va fer quan ell encara estudiava fotografia. Després ell mateix anava corrent al laboratori i les revelava de seguida, cosa que feia amb emoció i ansietat per tal de veure el resultat obtingut. Ell des de sempre s’ha considerat un fotògraf de carrer perquè ell és un home de carrer, un lector de carrer on a través de la imatge ha intentat captar, llegir i interpretar allò que ha vist a través de la càmera. La seva mirada fotogràfica no cerca el drama sinó la bellesa, la quotidianitat, amb un gran contingut, veient allò que a priori no s’observa però que està passant. Va definir la fotografia com una síntesi de bellesa, llum i geometria, on has de cercar, trobar un missatge i descobrir allò que et crida l’atenció del paisatge urbà.


Defensa la imatge tradicional, feta mitjançant càmera analògica i a blanc i negre, per bé que s’ha vist obligat a adaptar-se a la nova tecnologia de la càmera digital i a color d’alta definició. Sobre el passat i el present, creu que la Barcelona d’abans tenia més identitat i autenticitat que no pas la d’ara, i un exemple d’això és la Rambla, que abans conservava els diferents noms (Canaletes, Sant Josep, Estudis, Caputxins) i cada tram tenia la seva particular personalitat, mentre que ara sembla molt uniformitzada.
Finalment, el Josep Maria va obsequiar al Ginés en agraïment per la seva feina amb un àlbum que incloïa les fotografies de l’exposició en petit format per a què disposés d’elles per sempre. L’acte va finalitzar amb un refrigeri i un aperitiu per cortesia de l’Arxiu, culminat amb un brindis amb cava.


Qui estigui interessat a visitar l’exposició, ho podrà fer els dies d’obertura de l’Espai Via Favència, de dilluns a divendres, fins a finals del mes de maig, amb l’opció addicional d’adquirir a la nostra seu al preu de 2 euros el butlletí “Petit Arxiu” número 105 que inclou totes les imatges de l’exposició amb una biografia de Ginés Cuesta, de Joan Miró i una breu història sobre el mosaic del Pla de l’Os.

Fotos: @Piesgar i JOSCAR.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada